81 Search Results for " "

7 redenen waarom klanten weglopen

Je hebt ongetwijfeld je doelen gesteld voor dit jaar. Je omzet voor dit jaar heb je begroot en deze omzet is doorvertaald naar aantal klanten en omzet per klant. Met daar aangekoppeld het aantal nieuwe klanten dat je nodig hebt om je doelen te behalen. Je hebt een plan gemaakt met welke producten of diensten je speerpunten zijn voor het komende jaar. En mocht het niet lukken met additionele groei dan kun je nog altijd een portefeuille kopen op “aan- en verkoop portefeuilles” via LinkedIn.

Met deze doelen en dit plan probeer je het verlies aan klanten en omzet  goed te maken. Plus wat extra. Soms heb je het gevoel dat je op een zinkend schip zit en dat je aan het lozen bent met alle kracht die je in je hebt. In de hoop dat je op tijd de haven binnen vaart.Blog 5_7 redenen waarom klanten weglopen

Mijn advies is: stop met lozen en repareer de lekkage. Oftewel maak een plan hoe je klanten behoudt!

Uit onderzoek blijkt dat om de volgende redenen klanten weggaan:

92%       – Klant kreeg te weinig aandacht
86%       – Adviseur toonde te weinig initiatief
79%       – Adviseur dacht onvoldoende mee
76%       – Adviseur kwam afspraken niet na
72%       – Adviseur bood geen werkende oplossing
67%       – Klant werd niet voor vol aangezien
58%       – Klant werd niet eerlijk behandeld
—————————————
17%       – Prijs

De prijs wordt vrijwel altijd geuit door de klant en dat is ook terecht omdat aan de bovenstaande voorwaarden (in de ogen van de klant) niet voldaan wordt.

Hoe houd je de achterdeur dicht?Blog 5_7 redenen waarom klanten weglopen 2

Ga een relatie aan met je klanten!

Een relatie met je klanten is niks anders dan elke andere relatie dan ook. Als jij van je partner geen aandacht krijgt, of je partner toont geen initiatief, of je wordt niet serieus genomen, dan zeg je toch op een gegeven moment: ‘Zo is genoeg’.

Een relatie = het aantal contactmomenten x de waarde van het contactmoment

Je weet dus wat je te doen staat voor dit jaar. Werk aan die relatie. Bel, ga langs, informeer actief en vraag feedback. Als er klachten komen over de prijs (17% van de ware reden!) ben je te laat. Je hebt nog een heel jaar om dat te voorkomen.

NB: Je weet dat ik ook gratis tips en informatie verstrek om jouw relatie met klanten te versterken. Ik wil graag daarbij helpen om die informatie te vestrekken die jij als ondernemer nodig hebt om de band met je klant te verbeteren.

Of het nu gaat om:

Het op een kostenefficiënte manier opbouwen van relaties uit een gekochte portefeuille?
Het aanleren van commercieel gedrag bij administratief georiënteerde medewerkers
Het vergroten van je rendement bij de buitendienst
Het tegengaan van royement bij je abonnementen
Het op een effectieve manier werven van nieuwe klanten


Jij kunt mij ook HELPEN. Mail mij welke 3 grote frustraties jij hebt  als het gaat om het creëren van een goede relatie met je klanten?

Schrijf het hieronder in het commentaarveld, zodat  ik jou kan helpen om dit jaar tot een succes te maken.

Ruud Wildschut

U bent ingeschreven

U bent nu aangemeld voor de Masterclass “In 5 stappen doorlopend expert voor je klant!”.

Controleer uw e-mail (afzender info@financieelmarketeers.nl) voor een bevestiging met aanvullende details.

let op: uw inschrijving is pas volledig wanneer wij uw betaling hebben ontvangen.

Masterclass 23 juni – aanmelden

[av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’small’ shadow=’no-shadow’ bottom_border=’no-border-styling’ id=” color=’main_color’ custom_bg=” src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=”]

[av_image src=’https://financieelmarketeers.arbeidsongeschiktheidsverzekering.nl/wp-content/uploads/sites/8/2015/03/Masterclass.jpg’ attachment=’3783′ attachment_size=’full’ align=’center’ animation=’no-animation’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’][/av_image]

[av_hr class=’custom’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’10px’ custom_margin_bottom=’10px’ icon_select=’no’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

Ben jij assurantieondernemer of verzekeringsadviseur

en wil je de binding met jouw klanten verhogen?

Kom naar de Masterclass op 23 juni 2015, de locatie is centraal gelegen in Nederland

[/av_textblock]

[/av_section][av_two_third first]
[av_toggle_container initial=’1′ mode=’accordion’ sort=”]
[av_toggle title=’De trainers…’ tags=”]

Even voorstellen…

 Ruud Wildschut

RuudMijn naam is Ruud Wildschut, trainer, coach en adviseur. Ik help ondernemers in de financiële dienstverlening om hun commerciële performance bedrijfsbreed te verbeteren door een krachtige verbinding met hun klanten te realiseren.

Dit doe ik o.a. door het, om niet, aanbieden van klantwaarde workshops.
Daarnaast ben ik zakelijk blogger over alles wat te maken heeft met het versterken van klantrelaties.

Michiel Schoonhoven

MichielMijn naam is Michiel Schoonhoven. Ik heb een passie voor content marketing en help financieel dienstverleners duurzame klantrelaties opbouwen door het doorlopend bieden van relevante informatie.

Mijn motto: Help mensen hun doelen bereiken door relevante informatie op het juiste moment. Dan krijg je waardevolle relaties voor het leven. 
[/av_toggle]
[av_toggle title=’Je leert…’ tags=”]

een bewezen methodiek waarmee:

  • Je doorlopend toegevoegde waarde biedt aan jouw klanten
  • Klanten jou ‘top of mind’ als hun financieel expert zien.
  • Proactief contact met je klanten met 100% toeneemt.
  • Jouw klanten meer betaalde diensten afnemen.
  • Het royement in je portefeuille met de helft afneemt.
  • Nieuwe potentiële klanten zich wekelijks spontaan aanmelden.
  • Je voldoet aan je zorgplicht.

[/av_toggle]
[av_toggle title=’Je krijgt…’ tags=”]
Een interactieve werksessie van 1 dag, waarin je het raamwerk van de 5 stappen voor jouw praktijk gaat uitwerken:

  1. Kies bewust je doelgroep
  2. Praktische klantstrategie om de relatie met je klanten te versterken
  3. Bewezen verkoopstrategie die prospects converteert naar klanten
  4. Verbeterplan van jouw website en LinkedIn Profiel
  5. Publicatie kalender voor blogs en e-mail marketing

[/av_toggle]
[av_toggle title=’Voor slechts Euro 47,-‘ tags=”]

Jouw investering

Als je een marketingtraining van 1 dag volgt bij een regulier instituut ben je tussen de  € 795,- en € 995,-  per persoon kwijt. En vaak is dit een algemene training van iemand die geen kennis en ervaring heeft van onze branche.

Normaal kost onze training € 397,-, per persoon. Maar als introductietarief heb ik een speciaal aanbod voor jou.

Een speciaal aanbod van  € 47,-

[/av_toggle]
[/av_toggle_container]
[/av_two_third]

[av_one_third]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]

Meld je aan

man vrouw
Voornaam
Achternaam
Telefoonnummer
Bedrijfsnaam
E-mailadres
Wil je ook onze nieuwsbrief ontvangen?
Ja graag
Ik meld mij aan voor de Masterclass
23 juni 2015

[/av_textblock]
[/av_one_third]

8 tips om je database te verzilveren

Blog 8 8 tips om je database te verzilveren 3Als assurantieondernemer heb je “de luxe” dat een (groot) deel van je omzet doorlopend is. Je hoeft immers niet elke maand nieuwe klanten te werven omdat jouw teller op nul staat.

Maar hierin zit ook een gevaar. Want in jouw onbezorgdheid, zou het zomaar kunnen gebeuren dat je je klanten niet echt als belangrijke relaties behandelt.

Je bent blij dat je werk zo goed loopt. Je gaat met plezier naar je comfortabele kantoor of werkt vanuit huis, en je rijdt in een fijne auto. Maar besef je eigenlijk wel wat je werkelijk kostbaarste bezit is, zakelijk gezien? Dat je database met klanten datgene is wat jou maakt… of breekt?!

Natuurlijk zijn er altijd redenen waarom sommige klanten toch weggaan. Maar als jij je klanten en prospects behandelt als belangrijke relaties krijg je altijd iets terug. In tijden waarin het moeilijk gaat zijn het juist deze belangrijke relaties die je helpen met nieuwe opportunities. Daarom geef ik je 8 tips om je database te koesteren en je klantencontact te verzilveren. Doe er je voordeel mee!

 

8 tips om met Email marketing te werken aan belangrijke relaties.

1.  Vraag altijd en overal minimale contactgegevens.

Zorg dat jij, maar ook je personeel, altijd en overal minimale contact gegevens vraagt voor jouw e-mail database. En minimale gegevens zijn voornaam en e-mail adres. Natuurlijk kun je meer informatie vragen maar maak er geen kruisverhoor van omdat mensen dan afhaken (zeker bij inschrijfformulieren op websites is dit vaak het geval).

– Vraag erom bij iedereen die je kantoor belt.
– Vraag erom bij elke bezoeker die zich meldt op kantoor
– Vraag erom bij elke netwerkbijeenkomst
– Vraag erom op je website….

Schroom niet en vraag. En zorg uiteraard dat je een waardevolle, passende beloning voor ze hebt, bijvoorbeeld een goede nieuwsbrief waarmee je gemakkelijk contact houdt.

2.  Geef meer dan mensen verwachten.Blog 8 8 tips om je database te verzilveren 2

Waar in mijn ogen de meeste assurantieondernemers de mist mee ingaan, is dat ze een e-mail nieuwsbrief maken die eruit ziet als een soort reclamefolder. Een soort ‘me, myself&I-show, waarin ze vertellen hoe goed ze zijn en welke producten je moet kopen als klant. Ik weet niet hoe jij omgaat met reclamefolders maar bij mij gaan ze direct in de oudpapierbak.

Hoe meer WAARDE je geeft aan jouw klanten en prospects (en met waarde bedoel ik tips en informatie die ZIJ goed kunnen gebruiken), des te meer waardering je krijgt als assurantieondernemer. En dit betaalt zich terug in harde euro’s.

3.  Houd het kort

Hoe korter je e-mail, hoe groter de kans dat mensen hem helemaal lezen. Plaats alleen een teaser in je e-mail die uitnodigt voor een artikel op jouw website. Dit creëert extra traffic op jouw website. Het artikel zelf mag gerust wat langer. Tussen de 500 en 800 woorden is prima, zolang het maar informatie is en geen reclame.

4.  Maak je artikel persoonlijk

Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk persoonlijk en op maat communiceert. Kijk goed welke opties jouw assurantiesoftwarepakket biedt. Het is cruciaal dat je mensen persoonlijk aanspreekt met hun voornaam. “Beste Annelies,” . Nog mooier is het om ook de onderwerp-regel van je mail persoonlijk te maken.

5.  Voeg “call to action” toe

Als je wilt dat je klanten of prospects iets kopen, vraag het. Zorg dat je open, eerlijk en oprecht bent.

Wees duidelijk over wat je wilt. “Ik wil dat je een klantwaarde-workshop bij jou op kantoor boekt voor jouw en je mensen”.

Zorg dat je “call to action” linkt naar extra uitgebreide informatie op je website.

6.  Maak het voor mensen makkelijk zich af te melden.

Ten eerste vermijd je zo dat mensen jouw e-mails aanmerken als spam. Ten tweede neemt je kwaliteit van je mailinglijst toe omdat mensen zich gecommitteerd hebben. Het gaat om de kwaliteit van je mailinglijst en niet om alleen om de aantallen.

Het makkelijkste is dat mensen zichzelf kunnen afmelden, kijk ook hier naar de mogelijkheden in je assurantiesoftwarepakket. Als je het zelf handmatig moet aan- of afvinken dan levert het onnodig extra werk op.

7.  Leer van je ervaringen

Je klanten en prospects laten door hun gedrag weten wat ze willen. Luister naar ze en leer er van. Als ze zich collectief afmelden is jouw informatie (in de ogen van jouw klanten en prospects) niet waardevol. Reageren ze op jouw “call to action” dan doe je kennelijk iets goed…

Leer elke keer van je nieuwsbrief, wat ging goed en wat kan beter.

Onderzoek en vraag je klanten in een persoonlijk gesprek wat ze belangrijk vinden en waar je ze mee kunt helpen. Gebruik dit om de waarde van jouw informatie te verbeteren. Het klinkt misschien raar, maar hoe meer tijd, inzet en aandacht jij besteedt aan de kwaliteit en het gebruik van je e-mail database, hoe hoger je omzet.

8.  Werk systematisch en consequent

Door stelselmatig (minimaal elke maand) waardevolle informatie te sturen naar jouw klanten en prospects bouw je een relaties op. Een goede relatie met je klanten is HET onderscheidende vermogen van elke assurantieondernemer. En een relatie is – in mijn ogen – niks meer dan het AANTAL contactmomenten X de WAARDE van het contactmoment.

Laat mij weten in het reactieveld hieronder wat jij nog mist om een goede relatie op te bouwen met jouw klanten via e-mailmarketing. Wie weet heb ik nog een gouden tip waarmee jij vandaag het verschil maakt voor jouw toekomst!

Succes

Ruud Wildschut

Content Marketing Masterclass voor financieel dienstverleners tijdens PFP Forum 2015

Op woensdag 28 januari 2015 hebben Michiel Schoonhoven en Ruud Wildschut een Content Marketing Masterclass tijdens het PFP Forum verzorgd. Dit congres is een toonaangevend kennis- en netwerkevent voor financieel professionals. De masterclass vindt plaatst van 8.00 – 10.00 uur plaats in Theater Gooiland Hilversum.

Over de Content Marketing Masterclass

We bespraken marketinguitdagingen voor 2015 van aanwezige deelnemers. Ook hebben we inzicht gegevenin belangrijke marketingtrends en praktijkvoorbeelden van diverse content marketingprogramma’s. Zoals de Financiële Check bij Levensveranderingen voor continue profielverrijking, upsell verzekeringsprogramma, een online serviceportaal en integratie van marketing en CRM voor proactief relatiebeheer. Deze Content Marketing Masterclass is voor financieel dienstverleners die hun toegevoegde waarde aan klanten willen verhogen, excellente klantbediening nastreven en communicatieprocessen willen optimaliseren.

Zie hieronder de inhoud van de gegeven masterclass.

 

Heb je vragen en reacties over deze masterclass, deel ze hieronder of neem contact met ons op.

Van nieuwsbrief naar relevante klantcommunicatie

You’ve got mail. Jaaa, hier keek ik alweer naar uit. Altijd precies de informatie die ik handig voor mij is, en precies op het juiste moment. Ik kan er gelijk mee aan de slag!’.

Wil je dat klanten jouw communicatie zo ervaren?

In dit artikel help ik je graag op weg naar relevante klantcommunicatie. Je krijgt inzicht in de belangrijke fundamenten van content ontwikkeling, personalisatie en marketingautomatisering.

Waar sta je nu met klantcommunicatie?

Het gaat snel….heel snel. Met alle nieuwe technieken en communicatiekanalen verwachten klanten dat informatie en dienstverlening steeds beter op hen afgestemd zijn. Veel bedrijven worstelen om dit goed in te richten. Hoe is dat bij jou?

Stuur je e-mail nieuwsbrieven, dan herken je waarschijnlijk één of meer van de volgende kenmerken:

Zelfde informatie naar alle relaties
De nieuwsbrief bevat dezelfde informatie voor iedere ontvanger, zowel klanten als prospects.

Nieuws- en commerciële informatie
De inhoud van de communicatie is gericht op algemeen financieel nieuws, kantoornieuws of een commercieel aanbod.

Aanhef is gepersonaliseerd
De ontvanger wordt aangeschreven met zijn naam, maar andere personalisaties worden niet of amper gebruikt.

Vaste verzendmomenten
De nieuwsbrief wordt op vaste momenten verzonden, bijvoorbeeld 1 keer per maand.

Zelfde opmaak voor zowel desktop als mobiel
Er wordt één opmaak gebruikt, geen aparte ‘responsive’ opmaak voor mobiele lezers.

Voor mobiele gebruikers is de tekst is klein en moet ingezoomd worden. Of het klikken op een link is een heel nauwkeurig klusje, waarbij ze zich gaan afvragen of ze echt zulke dikke vingers hebben..

…En… hoe is dat bij jou?

Bovengenoemde voorbeelden komen heel veel voor. Terwijl er zoveel meer mogelijk is om klantgerichter te communiceren. Iets dat jouw klanten ook steeds meer gaan verwachten. Dus laten we hierin versnellen…

Personalisatie, de sleutel naar relevante klantcommunicatie

Onder relevante klantcommunicatie verstaan we het delen van de meest behulpzame informatie, aan de juiste mensen, op het juiste moment en via de gewenste communicatiekanalen. Met de volgende 5 fundamenten zorg je voor een solide basis om dit te realiseren.

1. Klantinzicht & profielverrijking
Een compleet en actueel inzicht van je relaties vormt de belangrijkste basis. Denk hierbij naast contactgegevens aan geboortedatum, gezinssituatie, communicatievoorkeuren, huidige financiële producten, belangrijke doelen en behoeftes en de ‘klantreis’ die ze afleggen van eerste contact (online) naar klant worden en blijven.

Waarschijnlijk heb je veel gegevens nog niet voorhanden. Begin dan klein en maak optimaal gebruik van de gegevens die je wel hebt. Met alleen het gebruik van de geboortedatum kun je al een groot verschil maken, door alleen informatie te delen die in een bepaalde leeftijdsfase relevant is.

Maak daarnaast een plan hoe u het profiel structureel gaat verrijken.

2. De juiste informatie op het juiste moment
Wat is het doel van jouw relaties om je content te willen gebruiken? Match dit doel met je eigen doelen en verwerk dit in een communicatiekalender. Beschrijf welke behulpzame informatie je op welk moment tijdens de ‘klantreis’ kunt delen.\

7 relevante onderwerpen die je kunt opnemen in jouw content planning:

  1. Actuele informatie, zoals wetswijzigingen en regionale gebeurtenissen.
  2. Informatie gebaseerd op levensfase, zoals baanverandering en gezinsuitbreiding.
  3. Informatie over thema’s, bijvoorbeeld financieel fitter worden en besparen.
  4. Informatie over financiële producten en diensten, zoals verzekeringen en hypotheken.
  5. Informatie over contractafloopmomenten, zoals afloop hypotheekrente.
  6. Informatie over je kantoor of adviseurs.
  7. Informatie gebaseerd op de relatiefase, zoals nieuwe relaties en 1 jaar klant.

3. De juiste mix van content
In welke vorm ga je de informatie delen? Een artikel, nieuwsbrief, e-book, test, enquête, whitepaper, video, presentatie of een webinar. Kies een goede contentmix, afgestemd op de ontvanger.

4. Deel content via de meest geschikte kanalen
Om de ontwikkelde content te delen zet je de meeste geschikte mediakanalen in. Zoals e-mail, website, social media, een lokale krant of verenigingsblad. Kies vervolgens via welke specifieke website(s), sociale netwerken en/of lokale kranten, afhankelijk waar je relaties jou verwachten en accepteren.

5. Marketing automatisering
Met goede marketing software kun je de communicatie via e-mail, sms, pdf’s (zoals een e-book), enquêtes en webpagina’s vergaand personaliseren. Op naam van de ontvanger, maar ook op de volledige inhoud. Denk naast verschillende informatie (content) ook aan verschillende kleuren en beelden.

Ieder communicatiemoment kun je ook automatisch laten opvolgen door nieuwe communicatie. Bijvoorbeeld een e-mailbevestiging na de nieuwsbriefaanmelding via uw website. Een herinnering als iemand een e-mail niet geopend heeft, of het versturen van een brief als iemand een foutief e-mailadres heeft.

Met vergaande contentpersonalisatie en automatisering stem je alle communicatie zo goed mogelijk af op de ontvanger. 1-op-1 communicatie komt hiermee heel dichtbij. Toekomstmuziek? Nee hoor, met de huidige technieken en beschikbare data kom je al heel ver.

Een voorbeeld in de praktijk

Financiele Check bij Levensveranderingen visual

Een belangrijk moment voor het aanpassen van financiële regelingen zijn levensveranderingen. Om mensen tijdens zo’n moment goed te helpen, hebben we “De Financiële Check bij Levensveranderingen” ontwikkeld.

Dit is een online module waarin mensen kunnen aangeven wat hun huidige situatie is, welke levensveranderingen recent hebben plaatsgevonden of binnenkort plaatsvinden. Na het invullen krijgen mensen gelijk per e-mail een persoonlijke checklist met alle relevante financiële tips die bij deze levensveranderingen horen.

Met de checklists kunnen ze controleren of alle benodigde financiële aanpassingen zijn gedaan. Is dat niet zo, kunnen ze dat op basis van de tips zelf doen. Of contact met een adviseur opnemen voor hulp en advies.

Alle doorgegeven veranderingen verwerken we direct in het klantprofiel. De adviseur is gelijk op de hoogte en in alle vervolgcommunicatie (nieuws, tips e.d.) houden we rekening met het verrijkte profiel. De informatie die we delen wordt hierdoor steeds relevanter en interessanter voor de ontvanger.

Ga jij versnellen in relevante klantcommunicatie?

Creëer een cultuur waarin iedereen relaties echt wil helpen met het verbeteren van hun financiële gezondheid, of een ander hoger doel dat je hebt. Maak het verzamelen van relevante profielgegevens (zoals in de basis een e-mailadres!) en het ontwikkelen en delen van hoogwaardige klantrelevante content een kernactiviteit in je bedrijf. Zorg voor voldoende beschikbare capaciteit en maak gebruik van goede marketing software.

Heb je niet de behoefte of mogelijkheden om dit zelf te doen? Neem een gespecialiseerd content marketingbureau in de arm dat jou kan helpen hierin te versnellen.

Succes met jouw stappen naar relevante klantcommunicatie.

Heb je vragen, ideeën of wil je ervaringen delen?

Geef hieronder je reactie.

Dit artikel is ook gepubliceerd in vakblad voor de financiele professional Infinance, editie september 2014.

Download hier de Infinance versie

Infinance artikel Van Nieuwsbrief naar Relevante Klantcommunicatie door Michiel Schoonhoven

 

 

 

 

 

Inspiratiesessie ‘Van reactief naar proactief Relatiebeheer’, 16 september in Media Plaza

Op dinsdag 16 september 2014 verzorgt De Financieel Marketeers in samenwerking met SCOPE CRM de Inspiratiesessie ‘Van reactief naar proactief Relatiebeheer’.

Direct aanmelden

Deze sessie vindt van 9.00 – 12.00 uur plaats in Media Plaza Utrecht tijdens het Copernica Summit, een toonaangevend congres voor de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van e-mailmarketing, marketing automation en mobile marketing.

De inspiratiesessie is voor financieel dienstverleners die excellente klantbediening niet als verkoopterm zien, maar het écht willen waarmaken. Tijdens deze sessie nemen we je mee in visies op proactief relatiebeheer en delen voorbeelden uit de praktijk van financieel advies, verzekeringen en vermogensbeheer. Je krijgt ook handvatten om relevante klantcommunicatie in jouw bedrijf te realiseren.

Het ochtendprogramma voor financiële dienstverleners ziet er als volgt uit:

08:45 – 09:00 Opening Copernica Summit
09:00 – 09:05 Welkomstwoord van Bas van der Veer, Sales Manager bij Scope CRM
09:05 – 09:30 ron-schulte-fischedickRon Schulte Fischedick – Proactief als kernwaarde & excellente klantbediening
Financiële producten worden steeds meer commodity, de klant vergelijkt en doet steeds meer zelf online. Om binding met klanten op te bouwen wordt proactief relatiebeheer steeds belangrijker. Wat verstaan we hieronder en hoe veranker je dit als kernwaarde in je bedrijf voor het realiseren van een excellente klantbediening? Ron Schulte Fischedick is directeur bij Lancyr Verzekeringen
09:30 – 10:10 michiel-schoonhovenMichiel Schoonhoven – Relevante klantcommunicatie door continue profielverrijking
De ontwikkelingen op het gebied van online marketing gaan razendsnel. Aan de hand van een aantal aansprekende praktijkvoorbeelden neemt Michiel je mee in de content marketingstrategie die De Financieel Marketeers hanteert voor het opbouwen van relevante klantcommunicatie door profielverrijking. Je krijgt ook inzicht in de rol van marketing automatisering en een ‘sneak preview’ van een volledig voor de klant gepersonaliseerd online klantportaal. Michiel Schoonhoven is adjunct directeur bij De Financieel Marketeers.
10:10 – 10:25 Pauze
10:25 – 11:05 peter-schaferPeter Schäfer – Hoe organiseer je gestructureerde klantdata voor proactief relatiebeheer?
Je krijgt diepgaand inzicht in de visie en daadwerkelijke inrichting van het Know Your Customer principe van Wijs & van Oostveen. Hiermee streven ze naar een excellente dienstverlening aan hun vermogensbeheerklanten. Peter Schäfer is group consultant Management & Operations de Wijs & van Oostveen Groep.
11:05 – 11:15 Paneldiscussie & vragen
11:15 – 12:15 Lunch

Bekijk ook het middagprogramma van het Copernica Summit 2014.

Heb je al een relatiecode van ons ontvangen voor gratis toegang? Meld je dan nu aan via de website van Copernica.

Meld je nu aan

Stuur ons een bericht als je interesse hebt in het speciale ochtendprogramma, maar nog geen discount code hebt ontvangen. Je ontvangt dan spoedig een uitnodiging.

Google maakt https beveiligde websites beter vindbaar

Google geeft https websites voorrang in zoekresultaten

Op 6 augustus 2014 publiceerde Google de blog ‘HTTPS as a ranking signal‘. Hieruit blijkt dat https beveiligde websites beter vindbaar gaan worden in de Google zoekmachine. Het wordt dus belangrijker om je website te voorzien van een SSL/TLS certificaat (voor je domeinnaam komt dan https en een slotje te staan).

HTTP staat voor ‘Hypertext Transfer Protocol’, de S in HTTPS staat voor ‘Secure’. Met deze Secure uitbreiding wordt communicatie via het internet beveiligd doordat gegevens versleuteld worden. Hiermee is het voor ‘kwaadwillenden’ een stuk lastiger om vertrouwelijke gegevens te onderscheppen die bezoekers via de website doorgeven en eventueel van zichzelf kunnen inzien.

In het artikel geeft Google aan veiligheid hoog in het vaandel te hebben staan. Het bedrijf besteedt hieraan veel aandacht bij de eigen diensten, zoals de zoekmachine, Gmail e.d.. En wil ook een belangrijke rol spelen om internet in z’n algemeenheid veiliger te maken. Zoals de websites waar bezoekers via Google op terecht komen.

Google heeft daarom aangekondigd dat ze websites die gebruik maken van een beveiligde https-verbinding gaat belonen met een hogere score in de zoekresultaten. In eerste instantie heeft het wel of niet hebben van een beveiligde verbinding een kleine invloed op de plaats in de zoekresultaten, stelt Google, ‘maar na verloop van tijd kunnen we dit criterium zwaarder laten wegen om bedrijven ertoe over te halen hun site beter te beveiligen.’

Een belangrijker criteria om je website goed vindbaar te maken in de Google zoekmachine is en blijft hoge kwaliteit content. Content die uiterst relevant is voor de bezoekers van je website. Het is dus van groot belang hier de nodige aandacht aan te besteden om zodoende via het internet in contact te komen met nieuwe relaties.

9 tips voor het verzamelen van meer e-mailadressen

Financieel adviseurs krijgen van mensen een stuk hogere rapportcijfers dan banken en verzekeraars, zo blijkt uit recent GFK onderzoek. Maar ze verwachten wel dat de adviseur meer proactief contact opneemt. Een persoonlijke e-mail geniet de voorkeur. Uit onze ervaring blijkt dat veel financieel adviseurs slechts van 40% van hun relaties een e-mailadres heeft. Herkenbaar? 

Met onderstaande tips verhoog je het aantal ‘actieve’ e-mailadressen om te gebruiken voor e-mailcommunicatie, zoals een nieuwsbrief. E-mailadressen bieden je een belangrijke basis voor het opbouwen van een relevant en efficiënt ritme van contact met relaties.

Tip 1. Maak een overzicht van het aantal aanwezige en ontbrekende e-mailadressen

Draai een overzicht van je relaties uit je administratie of CRM-systeem en controleer van wie je wel en geen e-mailadres hebt.
Zoek ontbrekende relaties op in jouw Outlook of ander e-mailprogramma. Mogelijk heb je eerder e-mailcorrespondentie gehad met deze relatie, maar niet in je systeem opgeslagen. Vul alle e-mailadressen die je op deze manier vindt in je systeem.

Extra tip!

Maak van iedere relatie van wie je een e-mail ontvangt een contactpersoon in Outlook. Vervolgens kun je de contactgegevens uit Outlook exporteren in Excel. Bekijk hoe je deze export eenvoudig maakt.

Deze Excel match je met de output uit je administratie of CRM-systeem. Het volledige bestand kun je vervolgens gebruiken voor e-mailcommunicatie.

Tip 2. Zorg voor de juiste gegevens om aan te schrijven

Controleer of de gegevens om relaties aan te schrijven juist in je systeem staan. Is het geslacht correct ingevuld, de voornaam, tussenvoegsel en achternaam? Gaat dit ook goed bij getrouwde mensen? Alleen met correcte notatie van gegevens kun je iemand persoonlijk aanspreken met bijvoorbeeld de heer van Tellingen of mevrouw Smit – van Tellingen.

Veel voorkomende fouten of onvolledigheid die wij tegenkomen tijdens controle bij onze klanten:

  • Geslacht niet ingevuld. Iemand kan dan niet als heer of mevrouw worden aangeschreven, het wordt dan geachte heer/mevrouw. Dit helpt niet bij een persoonlijke benadering.
  • Achternaamveld gebruikt voor een bedrijfsnaam of bepaalde melding bijvoorbeeld ‘NIKS VERSTUREN’, ‘niet benaderen’, ‘niet bekend’, ‘geen klant meer’, ‘familie’, ‘relatie’, ‘overleden’, etc… Iemand waarvan het veld zo is ingevuld wordt aangeschreven als ‘geachte heer Tellingen NIKS VERSTUREN’, of ‘geachte mevrouw overleden’…
  • Tussenvoegsel in zowel het tussenvoegselveld als in het achternaamveld. Iemand waar het veld zo is ingevuld wordt aangeschreven als ‘geachte heer van van Tellingen’.
  • Straatnaam ingevuld in achternaam veld. Je krijgt dan bijvoorbeeld ‘geachte mevrouw Blokkade 2’
  • Bedrijfsnaam in achternaam veld. Je krijgt dan bijvoorbeeld ‘geachte heer Timmerbedrijf Enschede’
  • ‘Tellingen en/of’, of ‘Tellingen &’. Je krijgt dan bijvoorbeeld ‘geachte heer Tellingen en/of’
  • Achternaam met een klantnummer. Je krijgt dan bijvoorbeeld ‘geachte heer Tellingen 12334’
  • E-mailadressen die ingevuld zijn met ik@weethetniet.nl, on@bekend.nl, pieter@.nl

Reden genoeg om de basisgegevens op orde te krijgen, en eens heel nauwkeurig te kijken naar de huidige gegevens. Zorg ook dat iedereen die klantgegevens invoert, heel goed weet waarvoor deze informatie gebruikt wordt en hoe het ingevoerd moet worden.

Je kunt ook kiezen voor een geautomatiseerde oplossing via data quality leveranciers. Hiermee worden automatisch de juiste adresgegevens achterhaald van de mensen uit jouw relatiebestand. Bijvoorbeeld ook als ze verhuisd zijn.

Tip 3. Gebruik social media voor het opspeuren van e-mailadressen

Kijk of je met de ontbrekende relaties ‘geconnect’ bent via social media. Als dat zo is kun je daar vaak het actieve e-mailadres vandaan halen. Verwerk deze e-mailadressen vervolgens in je administratie of CRM-systeem.

Let op dat bij een Linkedin profiel vaak het zakelijke e-mailadres vermeld staat.

Tip 4. Stuur een uitnodigende kaart of brief

Stuur een kaart of brief aan de mensen van wie je het (actieve) e-mailadres niet hebt. Zorg voor een duidelijke en overtuigende reden waarom mensen zich willen aanmelden voor je nieuwsbrief. Doe ze een concreet aanbod en zorg dat ze gelijk iets krijgen.

Mijn voorkeur gaat uit naar iets gerelateerd aan jouw dienstverlening. Bijvoorbeeld een interessant e-book met financiële tips. Een staatslot kan ook goed werken, maar ik vind dat mensen zich dan om een verkeerde reden aanmelden. Het gaat om hun interesse in de informatie die jij biedt via e-mailcommunicatie. Die moet zo relevant zijn, dat iemand het wil ontvangen.

Zorg voor een efficiënt en volledig aanmeldproces via je website. Geef in de kaart of brief een unieke registratiecode waarmee men zich via je website kan aanmelden. Zorg voor een automatisch en persoonlijk bevestigingsbericht, waarin men de aanmelding kan bevestigen. En geef natuurlijk gelijk hetgeen je hebt aangeboden.

Geef ook alternatieve aanmeldingsmogelijkheden zoals:

  • Telefoonnummer dat ze kunnen bellen
  • E-mailadres om aan te melden
  • Antwoordkaart om per post terug te sturen

Maak het jouw relaties zo makkelijk mogelijk zich aan te melden.

Tip 5. Verzamel e-mailadressen tijdens ieder telefoongesprek

Zorg voor een cultuur waarin jij en al je collega’s bij ieder telefoongesprek het e-mailadres vragen of controleren. En registreer deze gelijk in je systeem.

Tip 6. Nabellen met een overtuigende boodschap

Als je relaties actief gaat (laten) bellen om hun e-mailadres te verkrijgen, kun je gebruik maken van een belscript. Zorg dat deze goed aansluit op je kantoor. Maak het geen strak ‘voorgeprogrammeerd’ vragenlijstje maar probeer het gesprek spontaan, persoonlijk en vrij te houden. Stel ook extra controlevragen op naam, adres en andere gezinsleden voor wie de nieuwsbrief ook interessant kan zijn.

Vraag mensen of ze op dit moment bepaalde financiële vragen hebben die je kunt beantwoorden, of maak een afspraak als daar behoefte aan is.

Tip 7. Maak je e-mailnieuwsbrief en/of interessant aanbod overal bekend

Neem in alle standaardcorrespondentie met relaties (zoals brieven, Outlook handtekening, social media, advertenties folders e.d.) een mogelijkheid op waarmee men zich kan aanmelden voor je nieuwsbrief. Verwijs naar de inschrijfpagina op je website.

3 voorbeeld teksten voor brief, advertentie e.d.:

Ontvang gratis financiële tips! Ga naar {url van inschrijfpagina op website} en schrijf u gratis in voor onze nieuwsbrief.

Meer inzicht in uw eigen financiële situatie? Lees elke <maand> onze gratis tips!

Ga naar {url van inschrijfpagina op website} en schrijf u gratis in voor onze nieuwsbrief.

 

Voorbeeld tekst op je LinkedIn profiel

Linkedin website instellingen

 Ga naar Edit profile -> klik op ‘edit’ bij websites en kies in de pulldown bij websites ‘other’. Vul daar bijvoorbeeld in:

‘Ontvang gratis financiële tips’

Gebruik de url van de inschrijfpagina in het rechter invulveld.

Tip 8. Maak van e-mailadressen verzamelen een team project met beloning

Pak het verzamelen van e-mailadressen projectmatig als team aan. Als je weet hoeveel e-mailadressen ontbreken, stel je een doel wanneer je deze wilt hebben verzameld. Maak van dit doel vervolgens hapklare brokken.

Stel, 1000 e-mailadressen ontbreken en jouw team bestaat uit 5 personen. Binnen 6 maanden wil je 90% van de ontbrekende e-mailadressen verzameln.

Dit betekent dat 5 mensen 900 e-mailadressen moeten verzamelen in ongeveer 24 werkweken (- 2 vakantieweken). Dat is 180 e-mailadressen per persoon, of 7 ½ per week. Dat maakt het lekker tastbaar en behapbaar.

Iedere week meten jullie de voortgang met elkaar. Voeg ook een wedstrijd of beloningscomponent toe. Bijvoorbeeld een e-mailpotje waarin vanuit het bedrijf 1 euro per nieuw e-mailadres wordt gestopt. Tel maandelijks de opbrengst, en ga met elkaar iets leuks doen als jullie je doel van de maand behaald hebben.

Zorg dat iedereen het belang van deze activiteit inziet voor het opbouwen van duurzame klantrelaties en de strategische marketingdoelstellingen van het bedrijf.

De directie kan dit extra versterken door het bij iedereen onder de aandacht te brengen via interne communicatie. En hieraan ook een afdelings- en persoonlijke doelstelling te koppelen.

Tip 9. Zorg op jouw website voor een aantrekkelijke nieuwsbriefaanmelding.

Zorg ervoor dat mensen zich op jouw website voor een nieuwsbrief kunnen aanmelden. Plaats deze aanmeldoptie in ieder geval op de homepage en op alle pagina’s waar nieuwsberichten staan. Bedenk hierbij dat mensen via een zoekmachine direct op een nieuwspagina binnen jouw website kunnen komen. Je wilt dat ze zich gelijk op die pagina kunnen aanmelden.

Zorg voor aantrekkelijke tekst en beeld die mensen overtuigt zich aan te melden. Verplicht mensen ook niet teveel gegevens in te vullen.

Hiernaast zie je een voorbeeld van een nieuwsbrief aanmelding. Voor een zo laag mogelijke drempel kun je iemand alleen met een e-mail adres laten aanmelden. Wil je iemand gelijk persoonlijk aan kunnen schrijven, heb je de gegevens zoals in dit voorbeeld minimaal nodig.

Hoe ga jij in 2014 meer e-mailadressen verzamelen?

Als je met deze 9 tips aan de slag gaat kun je snel groeien in het aantal e-mailadressen.

Natuurlijk zijn er nog tal van andere mogelijkheden om e-mailadressen te verzamelen. Heb jij andere succesvolle ervaringen of ideeën? Deel ze hieronder.

Voor meer informatie en ondersteuning kun je ook altijd contact opnemen met een van onze communicatiespecialisten. Wil je aan de slag met e-mail marketing dan helpen we je ook graag met maatwerk of kant en klare e-mail communicatieprogramma’s.

Inspiratie Trendrede 2014 voor financieel dienstverleners

 

“Delen is het nieuwe hebben”



Op 10 september 2013 is de TrendRede 2014 gepresenteerd door 12 Nederlandse toekomstdenkers. Hierin geven ze hun visie op toekomstige veranderingen in onze manier van leven, werken, consumeren en communiceren.

De TrendRede 2014 is opgedeeld in 3 delen:

Deel 1: Stuwmeer aan innovatie
Deel 2: Zelf organiserende dwarsverbindingen
Deel 3: Fluide Ecosystemen

Ieder deel zie je hieronder kort samengevat in (meestal) letterlijke bewoording van de TrendRede.  Iedere samenvatting is naar eigen inzicht aangevuld met aandachtspunten voor financieel dienstverleners.

De TrendRede 2014 begint met de volgende uiteenzetting:

“Ons land heeft een bloeiende economie, onwaarschijnlijk veel slimme mensen en een fantastische infrastructuur. Overal in Nederland ontstaan verrassende dwarsverbindingen en nieuwe ecosystemen. De stroom verbreedt zich. Een stuwmeer aan innovaties wacht op doorbraak. Mensen zijn aan het oefenen, ze bereiden zich voor op een nieuwe tijd, vanuit hun eigen energiebron. Iedereen staat met iedereen in verbinding en alle verbindingen geven betekenis aan, en vormen het ecosysteem waarin we ons bewegen.

Wie door die bril kijkt, ziet een krachtig weefsel dat dankzij vele dwarsverbindingen beschikt over kracht en inventief vermogen. Zo maken we de weg vrij voor niet alleen een frisse blik op de problemen van vandaag, maar vooral ook op de kansen van morgen.”

Samenvatting deel 1. Stuwmeer aan innovatie

Er is in Nederland een stuwmeer aan innovatie, wachtend op een doorbraak. Deze wordt nog vertraagd door aan elkaar gebreide regelgeving. De status quo is die van chaos, ontwrichting en onzekerheid. Er schiet steeds meer los en de vraag is welke weg die energie zoekt.

Op zoek naar echte vooruitgang
We zijn op zoek naar echte vooruitgang en verleggen onze focus van efficiency-denken naar echte toegevoegde waarde denken.

Complexiteit als bestaansrecht
Organisaties van de toekomst helpen ons wijs te worden uit de ontstane bureaucratie en regelgeving. Bedrijven en branches die hun ontstaansrecht ontlenen aan de complexiteit van ons sociale stelsel gaan langzamerhand verdwijnen.

Recht doen door dwars denken
De winnaars zijn de mensen en bedrijven die echt goed willen doen, in plaats van wat minder slecht. Het nieuwe tijdperk dat zich nu presenteert, richt zich op het aanpassen van de regels in plaats van de uitzonderingen op de regel, op open samenwerking in plaats van dichtgetimmerde patenten.

Systeemelastiek
Nieuwe technologie, een veranderde omgeving en een rijker menselijk bewustzijn dragen talloze mogelijkheden aan, die niet meer passen binnen de huidige knellende kaders en daarom hard botsen met het oude. Bestaande structuren beginnen te  wankelen en regelgeving wordt overtreden. Om het stuwmeer aan innovaties te laten stromen, is oprekken en vormverandering van bestaande systemen, structuren en regels noodzakelijk.

Van controle naar perspectief
Groei in betekenis komt centraal te staan. Geld gaat opnieuw zijn daadwerkelijk ondersteunende rol vervullen, die van overbrugger van verschillen, in plaats van zijn centrale plaats als motor van de economie. Dit als opmaat naar de tijd waarin we groei realiseren die in balans met natuur en leefomgeving is.

Technolotopia
Nieuwe technologie biedt ons de middelen om een wereld te bouwen die de oude overbodig maakt. De cyber-utopische houding kenmerkt zich door de overtuiging dat technologie al onze problemen gaat oplossen. De grootste uitdaging die
we als mensheid hebben is niet de techniek, maar de toepassing. Gaan we de nieuwe technologische mogelijkheden toepassen vanuit ons bestaande paradigma van consumptie en controle of vanuit menselijke maat en balans?

De deelgeneratie
Wat we op dit moment meemaken namelijk, is de overgang richting een revolutionaire sociale bronenergie. In het omarmen van de deel- en leeneconomie, wordt minder waarde gehecht aan bezit. Het gaat veel meer om de dagelijkse toegang tot producten en diensten.

Aandachtspunten voor jouw dienstverlening

  • Welke echte ‘maatschappelijke’ toegevoegde waarde biedt jij aan collega’s, klanten en zakelijke samenwerkingspartners en welke behoefte vul je hiermee in? Wat voor type klanten bedien je?
  • Werk jij samen met innovatieve partners met moderne systemen, structuren en regels om zo samen jouw klanten te bedienen? Focus jij je bewust op hoge performance partnerschappen?
  • Hoe zie jij de rol van geld? En hoe speel jij met dienstverlening in op klanten die groei in betekenis centraal stellen?
  • Hoe pas jij technologische mogelijkheden toe om deze toegevoegde waarde op een toegankelijke manier te bieden?
  • Sluiten jouw dienstverlening en producten aan op de nieuwe deel- en leeneconomie? Als je klanten bijvoorbeeld helpt een autoverzekering af te sluiten, houd je dan rekening met het uitlenen of gedeeltelijk eigendom van de auto. Of met het verzekeren van ‘inboedel’ voor materialen die met de buurt gedeeld worden? Help je klanten met informatie over deze vormen van gebruik in hun huidige verzekerde situatie? Wellicht is dat nog niet goed geregeld.

Samenvatting deel 2: Zelf organiserende dwarsverbindingen

De nieuwe maatschappelijke bronenergie staat centraal, in de vorm van zelforganiserende dwarsverbindingen. De revolutie voltrekt zich tussen de oren van de mens. De komende jaren draaien om bewustwording en acceptatie van een nieuwe bronenergie.

Zelforganisatie in plaats van macht van het instituut is de aansturing van een verandering. De nieuwe wereld groeit organisch. Vanuit zelforganisatie creëren we nieuw ecosysteem.

Eigen Kracht als bron
Van het voldoen aan de verwachtingen bewegen we richting persoonlijke zingeving. ‘Eigen Kracht’ is een van de meest genoemde nieuwe begrippen van onze tijd. De hoogste vorm van status is het hebben en bieden van werkelijke betekenis.

De revolutie van het zelf
De energie komt niet langer uit het grote collectief, maar uit onszelf. Zelforganisatie is de bronenergie van onze maatschappij. Het nieuwe uitgangspunt is dat eenieder zijn persoonlijke ecosysteem opbouwt en dat zelf zo goed als mogelijk gezond houdt.

Delen is krijgen
Het vrijgevochten ik van weleer kiest er in deze tijd voor om de verbinding aan te gaan. Geen verbinding vanuit afhankelijkheid, maar verbinding vanuit eigen kracht. Vanuit zingeving, in plaats vanuit controle.

Technologie, de grote facilitator
De enorme hoeveelheid beschikbare data (ook wel bekend als Big Data) helpt om beleid vanuit het individu op te bouwen – en om verbindingen te leggen waar die voorheen niet gemaakt konden worden.

Realistisch Positivisme
Er is gewoon sprake van vooruitgang en groei, alleen is die groei niet per definitie financieel. De nadruk ligt eerder op zelfbeschikking, authenticiteit en zingeving. Er is behoefte aan goedkoop geld, uitgeleend in vertrouwen, geïnvesteerd
vanuit realistisch optimisme.

Ondernemers organiseren ondersteuning door slimme verbindingen te leggen. Internet vormt het voertuig. Virtuele sociale netwerken vormen de beweging. Samen leiden ze tot een makerrevolutie. Productie, communicatie en distributie vallen vrij en worden door middel van technologie (de 3D-printer bijvoorbeeld) in eigen hand gehouden.

Verbinding is geen verbandje
Sturen op eigen kracht betekent niet dat we mensen laten aanmodderen en noodhulp bieden als het echt fout gaat. Het startpunt voor beleid is wél de kracht van het individu: het begint met wat mensen kunnen, in plaats van wat ze niet kunnen. Voortaan vragen we: ‘wat kun je zelf regelen en waar heb je hulp bij nodig?’

Aandachtspunten voor jouw dienstverlening

  • Hoe help jij mensen met het invullen van hun persoonlijke zingeving. Geef je financieel advies en/of service dat erop gericht is om ze te helpen dat te realiseren? Zoals bijvoorbeeld een Financieel Fitheidsprogramma.
  • Wat faciliteer je je klanten zelf te regelen? Online verzekeringen vergelijken en afsluiten, hypotheekberekeningen maken en deel van de gegevens voor een hypotheekaanvraag zelf invoeren, online een basis financieel plan maken, online testen hoe financieel fit iemand is?
  • Gebruik jij (of je samenwerkingspartner) technologie en data om individuele op maat gesneden service te bieden aan jouw klanten? Zoals gepersonaliseerde e-mail communicatie met voor de klant relevante informatie, op het juiste moment.
  • Speel jij een rol van betekenis om mensen te ondersteunen bij het verkrijgen of investeren van geld via snelgroeiende peer to peer virtuele sociale netwerken? Hier kunnen volledig nieuwe vormen van financiële dienstverlening gaan ontstaan. Wat te denken van financieel advies voor mensen die willen investeren in een project of onderneming via crowfunding (zie bijv. Kickstarter.com) of voor ondernemers die hier hun project aanbieden.
  • Weet jij aan welke hulp jouw klanten behoefte hebben, welke hulp bied je en weten jouw klanten dat je deze hulp kan bieden?

Samenvatting deel 3: Fluïde ecosystemen

In dit derde deel wordt dieper ingegaan op hoe deze stille revolutie zich ontvouwt. Dwarsverbindingen verbannen het lineaire denken naar de geschiedenisboekjes. Het circulaire denken doet zijn intrede. Van doodse kaders evolueren we naar vitale ecosystemen.

De vaarroute als anker
We kijken niet meer in ontzag tegen autoriteiten op, we kijken vrijelijk om ons heen. We stappen uit statische systemen en gaan dynamische verbindingen aan. We verlaten het idee dat er een lineaire weg is richting verbetering of vernieuwing.

De dynamiek van het proces en de tijdelijke verbinding nemen de plaats in van in staal verankerde zekerheden. Eerder dan het anker moet de vaarroute het houvast leveren.

Asynchrone Wederkerigheid
Hoe rijker de samenwerking, hoe waardevoller de immateriële beloning. Samenwerking is een vorm van wederzijds belonen. Er wordt via gelegenheidsformaties duurzame waarde gecreëerd zonder dat er geld rond gaat. Mensen helpen elkaar in ruil voor erkenning, status, of gewoon omdat het leuk is. Nieuwe ecosystemen groeien op niet-tastbare waarde, op sociaal kapitaal. De inzet van sociale netwerken betekent dat we niet meer gebonden zijn aan traditionele economische beperkingen als tijd, plaats en middelen.

Van Big Brother naar Kafka?
Was ooit kennis de sleutel tot verbetering, in een tijd waarin sprake is van een overdaad aan kennis, weet niemand meer wat waarheid is. Onze angst moet niet Big Brother zijn, maar Het Proces van Kafka: dat we ergens van beschuldigd worden zonder te weten waarom en op basis van welke informatie.

Van maakbaarheid naar maak er wat van!
De opdracht voor de komende jaren is om te maken wat maakbaar is en te accepteren wat niet maakbaar is. Wij zien de opkomst van een nieuw ‘Que Sera’-gevoel.

Het grote loslaten
Het grote loslaten is begonnen. Jongeren hoeven geen auto, dertigers geen carrière, ouderen geen reanimatie. Het adagium ‘maak je eigen leven’ verandert in ‘maak wat van jouw leven!’. Niet wat je overkomt is het belangrijkste, maar wat je ermee doet. Van controleren gaan we naar improviseren.

Dwarsverbinden
Het geheel zien en vanuit eigen kracht en een gedeeld gevoel van richting een dynamische verbinding creëren, indien nodig tot ver over de landsgrenzen.

Aandachtspunten voor jouw dienstverlening

  • Wat is jouw vaarroute? Wat is jouw ultieme persoonlijke en zakelijke zinsgeving? En dat van collega’s, klanten en andere relaties?
  • Gebruik jij sociale netwerken om sociaal kapitaal op te bouwen? Zoals het Social Finance Platform waar je in besloten groepen zakelijk kunt samenwerken aan projecten en kennis kunt delen.
  • Is jouw dienstverlening altijd en overal beschikbaar voor klanten, collega’s en partners, onafhankelijk van plaats en tijd?
  • Wat maak jij van jouw leven…. en waarmee draag je bij aan het leven van jouw klanten, collega’s en andere relaties?

Bouw jij mee aan de nieuwe financiële wereld?

Hoe zie jij de nieuwe financiële wereld? Welke betekenisvolle rol wil jij daarin spelen en hoe ga je dat bereiken? Welke kansen zie jij vanuit de visie beschreven in de TrendRede 2014?

Ik nodig je graag uit jouw ideeën en ervaringen te delen. En samen te bouwen aan een duurzame en gezonde nieuwe financiële wereld! Reageer hieronder, via Linkedin, Twitter, Google+ of neem contact met ons op via e-mail.

Meer weten over de TrendRede 2014?

Download de volledige TrendRede 2014 of bekijk de video opnamen.

 

Lees ook meer over de Trendrede 2013

Hier komt de zijbalk