Op 6 augustus 2014 publiceerde Google de blog ‘HTTPS as a ranking signal‘. Hieruit blijkt dat https beveiligde websites beter vindbaar gaan worden in de Google zoekmachine. Het wordt dus belangrijker om je website te voorzien van een SSL/TLS certificaat (voor je domeinnaam komt dan https en een slotje te staan).
HTTP staat voor ‘Hypertext Transfer Protocol’, de S in HTTPS staat voor ‘Secure’. Met deze Secure uitbreiding wordt communicatie via het internet beveiligd doordat gegevens versleuteld worden. Hiermee is het voor ‘kwaadwillenden’ een stuk lastiger om vertrouwelijke gegevens te onderscheppen die bezoekers via de website doorgeven en eventueel van zichzelf kunnen inzien.
In het artikel geeft Google aan veiligheid hoog in het vaandel te hebben staan. Het bedrijf besteedt hieraan veel aandacht bij de eigen diensten, zoals de zoekmachine, Gmail e.d.. En wil ook een belangrijke rol spelen om internet in z’n algemeenheid veiliger te maken. Zoals de websites waar bezoekers via Google op terecht komen.
Google heeft daarom aangekondigd dat ze websites die gebruik maken van een beveiligde https-verbinding gaat belonen met een hogere score in de zoekresultaten. In eerste instantie heeft het wel of niet hebben van een beveiligde verbinding een kleine invloed op de plaats in de zoekresultaten, stelt Google, ‘maar na verloop van tijd kunnen we dit criterium zwaarder laten wegen om bedrijven ertoe over te halen hun site beter te beveiligen.’
Een belangrijker criteria om je website goed vindbaar te maken in de Google zoekmachine is en blijft hoge kwaliteit content. Content die uiterst relevant is voor de bezoekers van je website. Het is dus van groot belang hier de nodige aandacht aan te besteden om zodoende via het internet in contact te komen met nieuwe relaties.