In de juni 2013 editie van het vakblad De Hypotheekadviseur staat het interview over ons initiatief Maand van de Financiën. Met dit initiatief dragen we sinds april 2010 bij aan het verbeteren van de financiële bewustwording bij mensen.
Lees het volledige interview:
Ook Aegon heeft financiële bewustwording hoog op de agenda staan. De verzekeraar heeft er zijn visie van gemaakt en helpt klanten financieel bewust te worden. Daarom ondersteunt Aegon bijvoorbeeld De Maand van de Financiën, een campagne in de maand april die de consument bewust wil maken van zijn financiële situatie.
Aegon stimuleert tussenpersonen deel te nemen aan dit communicatieprogramma en het aan te bieden aan hun klanten. Inzicht in de financiële huishouding stimuleert mensen immers een adviesgesprek aan te gaan met hun financieel adviseur.
APK-keuring
De Maand van de Financiën werd in 2009 geïntroduceerd door wat nu marketing- en communicatiebureau De Financieel Marketeers heet. Het is een jaarlijkse campagne waarin de financiële gezondheid centraal staat. Directeur Michiel Schoonhoven:
‘Je brengt je auto weg voor een APK-keuring. Je laat je tanden jaarlijks controleren. Maar er is geen moment in het jaar waarop je bezig bent met het onderhoud van je financiën. Er is alleen de belastingaangifte. Maar die zegt niet hoe de financiële huishouding ervoor staat.’
De campagne in april maakt gebruik van het moment van de belastingaangifte om de aandacht voor de financiële huishouding te verlengen. Zo is er een e-book Financieel Fitter, een financiële fitheidstest en een financiële fitheidscoach. ‘Het is onze missie Nederland financieel gezonder te maken’, aldus Schoonhoven.
De campagne richt zich op financieel advieskantoren. ‘Adviseurs geven aan dat ze meer dan de helft van hun tijd kwijt zijn met administratieve rompslomp. We ontwikkelen communicatieprogramma’s als deze voor kantoren en stellen adviseurs zo in staat zich te focussen op advisering.
Tussenpersonen die tot nu toe aan De Maand van de Financiën hebben mee gedaan, reageren enthousiast en halen er veel relevante afspraken uit met hun relaties. Er is heel veel behoefte aan financiële informatie, ook uit recente berichten van het Nibud blijkt dat.’
‘Klanten worden nog steeds vaak gezien als ‘economische units’ , zegt de marketeer die een hekel heeft aan het woord consument. ‘In de financiële sector zie je op veel punten verzadiging. Een andere benadering -klantgericht en dienstverlenend- is cruciaal, want er is wel behoefte aan financieel inzicht en besparen. Maar dan moeten adviseurs wel hun dienstverleningsmodel hebben aangepast. Ik merk bijvoorbeeld dat adviseurs die voor schadeverzekeringen nog werken met provisie, hun relaties niet graag informeren over de mogelijkheden om te besparen, omdat ze bang zijn daarmee in hun eigen provisieomzet te snijden.’
De nieuwe rol van een financieel adviseur is in de ogen van Schoonhoven veel meer die van een financiële huisarts. ‘Ik kom bij adviseurs op kantoor om te vragen naar hun missie en visie. Dan zeggen ze: Ik wil mijn polisdichtheid verhogen van een naar drie. Dat heeft natuurlijk niets met visie en missie te maken. Dat gaat erom waarvoor je staat als adviseur? Wat is je hogere doel? Welke behoefte vervul je? Welke toegevoegde waarde bied je, aan wie en hoe?’
Bekijk de pdf van artikel Maand van de Financiën, waarin ook PriQels van Woonfonds besproken wordt.
Het genoemde Financieel Fitheidsprogramma stellen we nu ook los van Maand van de Financiën beschikbaar. Zo kunnen financieel adviseurs dit programma het hele jaar aanbieden aan hun relaties.
[av_promobox button=’yes’ label=’Meer weten’ link=’manually,http://www.financieelmarketeers.nl/financieel-fitheidsprogramma’ link_target=” color=’orange’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ icon_select=’no’ icon=’25’ av_uid=’av-22ga3p’]
Bekijk meer informatie over het Financieel Fitheidsprogramma
[/av_promobox]