Klantcommunicatie financieel adviseurs belangrijk voor verbeteren financieel bewustzijn

Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat het niet goed gesteld is met het financiële bewustzijn van veel Nederlanders. Er wordt zelfs gesproken van financiële bewusteloosheid. De hoogste tijd voor relevante klantcommunicatie en acties vanuit de financiële sector om hierin verandering te brengen!

Welke klantcommunicatie hanteer jij om mensen goed te informeren?

Hoe kan een klantcommunicatieprogramma, zoals een Financieel Fitheidsprogramma, bijdragen aan het verbeteren van financieel bewustzijn?

Eerst wat inzicht over het financieel bewust(eloos)zijn van veel Nederlanders.

Recent onderzoek van Wijzer in Geldzaken, een initiatief van de Rijksoverheid, wijst uit dat:

  • een op de drie mensen het gevoel heeft overspoeld te worden door financiële informatie
  • 20% heeft geen idee wat de maatregelen die eraan komen voor hen betekenen.
  • Een op de vijf heeft zelfs last van stress en onrust bij het regelen van de financiën.
  • Meer dan 50% geeft aan afwachtend te zijn door de financiële onzekerheid en alle veranderingen. Zij gaan niet zelf op zoek
    naar informatie om te kijken wat het gaat betekenen voor hun persoonlijke situatie.

Wijzer in Geldzaken waarschuwt voor het gevaar dat mensen ‘financieel bewusteloos’ raken. De veranderingen op het gebied van bijvoorbeeld
hypotheekrenteaftrek, huren, AOW, pensioen en WW zijn voor veel mensen niet goed in te schatten.

Het probleem is dat mensen overal brokjes informatie vandaan krijgen. Deze is vaak moeilijk te begrijpen en niet specifiek gericht op de eigen persoonlijke
situatie. Ze kunnen niet goed inschatten wat de gevolgen zijn voor hun persoonlijke situatie.

Tijdens het Symposium Financieel Bewusteloos op 31 mei 2013 wees Hare Majesteit Koningin Maxima, erevoorzitter van Wijzer in Geldzaken, op het belang
van financieel bewustzijn. “Het is een kwestie van lange adem, maar het is uiteindelijk aan te leren. En wie financieel bewust is, haalt meer waarde uit
zijn geld.”

Hier ligt in ieder geval een schone taak voor de financiële sector. Deze pakken we natuurlijk graag op!

Hoe helpt klantcommunicatie mensen financieel bewuster te worden?

Educatie en informatie spelen bij relevante klantcommunicatie een uiterst belangrijke rol.

Naast de traditionele adviesrol, veelal bij het afsluiten van een hypotheek, verzekering of ander financieel product, ligt er een uitgelezen kans voor financieel adviseurs om relevante tools en informatie aan te bieden die mensen helpen hun totale financiële huishouding te verbeteren. En die bijdragen aan het realiseren van hun wensen, dromen en doelen.

Je kunt bijvoorbeeld denken aan gestructureerde en gepersonaliseerde klantcommunicatieprogramma’s met e-mail, e-books, website, (online) presentaties, videoinstructies, e-learning, online klantencommunity etc..

Deze educatie- en informatiedienstverlening draagt ook bij aan het concreter maken van serviceabonnementen.

Financieel fitter met het Financieel Fitheidsprogramma

Om bij te dragen aan het verhogen van financiële bewustwording hebben we in april 2010 Maand van de Financiën geïntroduceerd met
het thema ‘De grote financiële schoonmaak’. Een jaarlijks terugkerend initiatief waarin we diverse activiteiten ontplooien en financieel dienstverleners
oproepen dit initiatief te ondersteunen. Amerika volgde een jaar later met een vergelijkbaar initiatief onder de term Financial Literacy Month.

Financieel Fitter in 5 stappenTijdens Maand van de Financiën april 2013 we het Financieel Fitheidsprogramma geïntroduceerd. Dit programma heeft als doel mensen tot actie
aan te zetten financieel fitter te worden. En het helpt hen met diverse tools en relevante informatie, zoals het e-book Financieel Fitter en de online
Financiële Fitheidstest met verbetertips. Voor meer ondersteuning en onderhoud worden ze opgeroepen contact op te nemen met hun financieel adviseur.

 

Vanwege het succes van het Financieel Fitheidsprogramma kunnen financieel adviseurs dit nu ook los van Maand van de Financiën inzetten.

Hoe kijk jij aan tegen klantcommunicatie voor het verbeteren van financiële bewustwording?

We zijn benieuwd naar jouw ervaringen met en ideeën over klantcommunicatie. Plaats hieronder jouw reactie.

Bekijk ook de speech van Hare Majesteit Koningin Maxima, erevoorzitter van Wijzer in Geldzaken, tijdens het Symposium Financieel Bewusteloos.

Bekijk ook de speech van Olaf Simonse, Wijzer in Geldzaken, tijdens het Symposium Financieel Bewusteloos.

Hier komt de zijbalk